elakkan membeli takafiul/insurans secara online.
KENAPA SAYA PERLU ELAKKAN DARIPADA MEMBELI INSURAN MELALUI TELEFON / ONLINE?
Kalau nak beli insuran, jumpa atau hubungi agen insuran yang mampu memberikan khidmat nasihat secara telus dan profesional. Bukan beli dengan salesman yang menjual melalui telefon.
Salesman ni anda tak kenal mereka, tak pernah nampak muka. Kadang-kadang nama yang diberikan bukan nama sebenar. Macam mana anda boleh percaya nak beli produk tak nampak yang ditawarkan?
Masalah utama dengan produk ini adalah cara untuk membuat tuntutan. Anda perlu buat sendiri 100%. Daripada cari cara nak buat tuntutan, cari pejabat nak buat tuntutan, isi borang, follow up sehinggalah nak ambil cheque, semua kena buat sendiri.
Kalau dengan agen, tuntutan biasanya dibuat oleh agen atau sekurang-kurangnya dibantu oleh agen/agensi agen tersebut sehingga tuntutan diluluskan. Biarkan agen yang bergelumang dengan kerja insuran ni buat kerja-kerja berkaitan insuran.
Satu masalah lagi dengan produk yang dibeli melalui telefon ini ialah anda berkemungkinan besar tak faham apa yang anda dah beli. Sebab apa? Sebab takde agen yang terangkan. Lepas bersetuju untuk membeli melalui telefon, tahu-tahu je duit dah kena potong dan polisi sampai rumah (kalau sampai). Nak tahu pasal polisi kena telefon customer support yang kadang-kadang makan masa.
Kalau ada agen, agen yang akan datang jumpa anda untuk terangkan.
Jadi kesimpulannya, elakkan produk ini. Jumpa dengan perunding takaful dan anda tak semestinya perlu ambil pelan yang dicadangkan on the spot.
Sebagai pengguna, saya pun tak suka dipaksa untuk mengambil dan membayar sesuatu kalau saya masih belum buat keputusan.
Saya takde masalah kalau anda nak jumpa untuk saya terangkan apa yang sesuai untuk anda. No obligation.
Mamat Mohamad Masri | 01123319102
Prudential Bsn Takaful.
Comments
Post a Comment